• JAK DOPADLO PRVNÍ TESTOVÁNÍ ŽÁKŮ V DAŇOVÉ GRAMOTNOSTI?

První etapa testování žáků v projektu Daňové gramotnosti skončila: JAKÉ JSOU VÝSLEDKY?

15.03.2022

 

Z pilotního projektu „Daňová gramotnost“ vyplývá, že jen polovina středoškolských žáků ví o existenci daně z nemovitých věcí. Princip DPH je pro některé také zatím tajemstvím.

Co je daň a daňové přiznání, ví více než 80 % žáků 1. ročníků středních škol. Naopak – kdo daně na území ČR vybírá a kolik či jaké výše sazeb DPH zde máme, ví méně než polovina dotazovaných. Ukazují to výsledky testování realizovaného výzkumníky Lucií Formanovou a Břetislavem Andrlíkem z Brna v rámci pilotního projektu pod záštitou Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR a poradenskou společností BDO. Testování probíhalo od 1. 12. 2021 do 31. 1. 2022. Celkem se 1. fáze projektu zúčastnilo 5 074 žáků, z toho 55 % dívek a 45 % chlapců. Ti odpovídali na 12 otázek – jednak všeobecně zaměřených na daně a pak na jejich specifické druhy.

V rámci testování získali žáci 1. ročníků SŠ v průměru 6,9 bodu z celkem 12 možných dosažených, což představuje cca 57% úspěšnost. Nejvíce bodů přitom nasbírali na všeobecných otázkách typu: „Co je to daň?“, „Jak se nazývá formulář, v němž poplatník daně zúčtovává svou daňovou povinnost?“ Nejmenší úspěch naopak zaznamenali u otázek z oblasti daně z přidané hodnoty. Na tento typ otázek znala správnou odpověď pouhá 1/3 žáků. Hůře dopadly také otázky zaměřené na konkrétní typy daní – ať už šlo o výši daňového zvýhodnění (slevy nebo daňového bonusu na dítě) či sazby DPH uvalené na zboží a služby v ČR.

„Ačkoliv se žáci začnou o daně zajímat až v momentě, kdy se jich to samotných týká a musí řešit vlastní práci nebo bydlení, měli by mít nějaký všeobecný přehled ještě před vstupem do dospělého života. Úspěšnost výsledků v rámci první fáze testování není moc povzbudivá a poukazuje na nezbytnost se tímto tématem dále zabývat. Proto je důležité posílit daňovou gramotnost již na střední škole,“ okomentoval výsledky Tomáš Klíma, partner BDO Česká republika.

Právě to je také cílem – zmapovat úroveň daňové gramotnosti žáků středních škol a dle výsledků testování následně usilovat o zvyšování vzdělání i v této oblasti. Aktuálně probíhá druhá fáze, která odstartovala již 1. března a potrvá do 15. dubna 2022. Zjišťovat bude opět úroveň daňové gramotnosti, tentokrát se ale zaměří na žáky závěrečných ročníků všech typů středních škol.

Tiskovou zprávu ke stažení najdete ZDE.

Loading...