Novinky: říjen 2025

ZDE vám představujeme nové partnery BDO v České republice 

V BDO věříme, že úspěch stojí především na lidech. Proto s radostí představujeme nové partnery, kteří se významně podílejí na našem růstu a posouvají kvalitu našich služeb dál. Každý z nich přináší jedinečnou expertízu, dlouholeté zkušenosti a energii, která inspiruje jejich týmy i klienty. 

 

Jana Hubáčková

Partner • Audit

Jana Hubáčková vystudovala VŠE v Praze a do BDO nastoupila v roce 2015. Statutární auditorkou se stala v roce 2020.

Vede auditorský tým, který poskytuje služby klientům z oblasti průmyslové výroby, energetiky a logistiky. Specializuje se na audit účetních závěrek dle českých standardů, ale má zkušenosti také s IFRS a s Dutch GAAP. Vedle toho zajišťuje i ověření účetních závěrek klientů v neziskovém sektoru. Interně se pak dlouhodobě podílí na tvorbě metodiky auditu v BDO.

V nové roli se Jana Hubáčková zaměří na rozvoj auditorských služeb pro subjekty veřejného zájmu. Důležitou součástí její práce bude také nastavování procesů v oblasti interního vzdělávání. Do budoucna chce posílit tým kolegů v pardubické kanceláři a rozšířit tak služby poskytované ve východních Čechách, odkud sama pochází, také o audit.

Kamil Vaniš

Partner | Head of Strategy & Operations Advisory • Strategy & Operations Advisory

Kamil Vaniš vystudoval ČZU v Praze a M.B.A. program na Chapman University v Kalifornii. Do BDO nastoupil v roce 2015, přičemž část své kariéry v managementu se věnoval i reorganizacím a finančnímu řízení ve výrobních firmách.

Zaměřuje se na manažerské poradenství v oblasti komplexního M&A, transformacích, finančního řízení a controllingu. Má rozsáhlé zkušenosti z různých sektorů – od strojírenství a stavebnictví přes automotive a zpracovatelský průmysl až po retail a nemovitosti. Během své praxe působil také jako interim obchodní ředitel a finanční ředitel.

Ve své nové roli bude Kamil Vaniš dále rozvíjet poradenské služby zaměřené na strategickou transformaci, zvyšování hodnoty firem, podporu firem v klíčových růstových projektech, přičemž jeho ambicí je i posílení multidisciplinárních projektů napříč týmy BDO.

Lukáš Musil

Partner • Audit

Lukáš Musil je absolventem Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity. V BDO působí od roku 2008 a statutárním auditorem se stal v roce 2012.

Má více než patnáctileté zkušenosti s auditem individuálních i konsolidovaných účetních závěrek a s prováděním due diligence. Dlouhodobě se věnuje české i evropské legislativě v oblasti auditu, daňového a obchodního práva a je odborníkem na IFRS i české účetní standardy. Nejvíce zkušeností získal při auditech v sektoru dopravy a energetiky.

V nové roli se Lukáš Musil zaměří na posilování kvality auditorských služeb a jejich další rozvoj, zejména v oblastech s vysokými regulatorními požadavky a u klientů z energetického a infrastrukturního prostředí.

Alexander Schlossberger

Partner • Audit

Alexander Schlossberger vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, Fakultu financí a účetnictví. Do BDO nastoupil v roce 2008 a v roce 2016 se stal statutárním auditorem.

Specializuje se na audit účetních závěrek výrobních a obchodních společností, se zvláštním zaměřením na automotive. V poslední době se věnuje také oblasti ověřování zpráv o udržitelnosti (ESG reportingu). Kromě klientských projektů působí jako interní školitel a člen metodického Audit Technical Teamu, je členem Podvýboru ESG při KAČR, a podílí se na řadě vzdělávacích a popularizačních aktivit – například soutěži Zaúčtuj To! nebo výuce na ČZU.

Jako partner bude rozvíjet auditorské služby a také pokračovat v propojování své odborné práce s edukací a podporou mladých talentů.

„Nástrahy internetu“ – kniha, která baví i vzdělává 

Na letošním Týden inovací 2025 jsme měli možnost přiblížit návštěvníkům e-knihu „Nástrahy na internetu“ od ﷟HYPERLINK "https://www.linkedin.com/in/kovalcikmarek/"Marek Kovalčík vydanou pod záštitou BDO Czech Republic. 
 
Kniha vzbudila velký zájem nejen mezi IT profesionály, ale i mezi širokou veřejností – protože kybernetická bezpečnost se týká nás všech. 

 
E-knihu si můžete stáhnout ZDE.

 

Elektrotechnický průmysl v Česku: fakta, data a trendy 

Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně jsme společně s Elektrotechnická asociace České republiky představili novou studii o stavu a vývoji českého elektrotechnického průmyslu.  
 
Studie ukazuje, jak si obor vede po letech turbulencí, jaké inovace firmy plánují a s jakými výzvami se potýkají – od nedostatku lidí po tlak na digitalizaci, ESG a energetickou efektivitu. 

 
Celou studii si můžete přečíst ZDE

 

Gratulujeme našemu kolegovi Janu Marešovi

S radostí oznamujeme, že Jan Mareš úspěšně získal certifikaci Daňový poradce č. 6274 udělenou Komora daňových poradců ČR

 
Jeho odborný přístup, preciznost a hluboký zájem o daňovou problematiku jsou pro naše klienty i tým velkým přínosem. 

 

Tomas Kubicek se zúčastnil diplomatické mise do Finska 

Finsko, země, která je doslova laboratoří inovací, udržitelnosti a chytrých měst. 

 
Cílem cesty bylo sdílet zkušenosti v oblasti chytré mobility, digitalizace a správy projektů, ale také navázat spolupráci s finskými univerzitami, výzkumnými institucemi a firmami. 

 
Finsko ukazuje, jak může fungovat propojení státu, samospráv, výzkumu i byznysu, a jak důležitou roli hraje otevřenost a důvěra ve společnosti. Inspirace je tu opravdu hodně – od governance po testování autonomních dopravních prostředků. 

 
Přečtěte si několik zajímavých postřehů Tomáše přímo z místa ZDE

 

Konference Daňové právo 2025 

Konference Daňové Právo 2025, kterou pořádá Právnická fakulta Univerzity Karlovy letos otevřela klíčová témata z oblasti DPH – od odpočtů po odpovědnost plátců. 

 
Vít Křivánek a Václav Čepelák vystoupili v panelu „Kemwater v praxi: Je reálně možné prokázat skutečného dodavatele v postavení plátce DPH?“, kde se zaměřili na důkazní břemeno plátců a rizika ztráty nároku na odpočet při neprokázání přijetí plnění. 

 
Petr Linx následně v panelu „Problematika odpočtů DPH u osobních automobilů v mezinárodním srovnání“ představil srovnání přístupů v jednotlivých zemích a dopady na praxi. 
 
Jsme hrdým partnerem konference a rádi podporujeme otevřenou diskuzi o daňové praxi, která posouvá celý obor kupředu. 

 

Jak postavit byznys na pevných digitálních základech? 

Druhá kapitola globální studie BDO Techtonic States 2025 ukazuje, že bez jasné strategie, kvalitních dat a připravených lidí se firmy k reálné hodnotě AI a digitální transformace nedostanou. 

  • 55 % lídrů dává na první místo data a kyberbezpečnost 

  • Jen 49 % má jasnou AI strategii 

  • 62 % věří, že do roku 2028 bude AI všude – ale jen polovina pracuje s change managementem 

 
Chcete vědět, jak vyvážit inovaci a ochranu a vytvořit odolný základ pro růst? Přečtěte si článek ZDE

 

Konference FIRE 2025 

O finanční nezávislosti, dlouhodobém investování a správě majetku se v Česku mluvilo naplno – a my jsme byli hrdými partnery této akce. 

 
V panelové diskusi vystoupil i náš managing partner Miroslav Jandečka , který sdílel praktické zkušenosti s řízením rizik a mezigeneračním předáváním majetku. 

 
Celý článek o tom, co se diskutovalo na konferenci si přečtete ZDE

 

Říjen je měsícem kyberbezpečnosti 

Jeho smyslem je zvyšovat povědomí veřejnosti a firem o kybernetických hrozbách a zlepšení online bezpečnosti. I my se proto budeme v říjnu této oblasti intenzivně věnovat. 

 
„Bezpečnost není jen náklad – může se stát strategickým motorem inovací a důvěry.“ 

 
V prvním příspěvku přinášíme zjištění studie IDC „Kybernetická připravenost firem v éře digitální transformace“. ZDE jsme shrnuli nejdůležitější data a doporučení. 

 

Český daňový systém patří k nejsilnějším v OECD 

Daňový systém v Česku bývá často kritizován – někdy až příliš. Přitom v mezinárodním srovnání patří mezi nejsilnější v rámci OECD. 
 
Jak ale ukazuje článek Petra Pospíšilová, klíčové není systém bořit, ale pečlivě ho kultivovat, chránit před populistickými zásahy a zajistit mu stabilitu i předvídatelnost. 

 

V článku ZDE najdete: 
  • proč je kritika daňového systému často přehnaná 

  • jaké kroky v poslední době ohrozily jeho fungování 

  • jak zajistit, aby zůstal stabilní a férový i do budoucna 

 

Malý ESG reporting dle VSME 

Když evropské firmy začaly řešit ESG reporting dle směrnice CSRD, narazily často na to, že jde o velmi robustní a nákladný rámec – vhodný pro velké korporace, ale těžko použitelný pro malé a střední podniky. 

 
Proto vznikl VSME standard (Voluntary SME Standard). Je dobrovolný, není vázaný na zákonnou povinnost a slouží jako praktická pomůcka: 

  • Proč byste měli zvážit, zda report dobrovolně připravovat? 

  • Jak VSME funguje? 

 
Podrobnosti najdete v článku ZDE, který připravila Ivona Tajšlová

 

Jak se chovat k majetku, aby byl uchováván do budoucna 

Miroslav Jandečka vystoupil na konferenci FIRE2025 v panelové diskusi „Jak se chovat k majetku, aby byl uchován do budoucna“, kde se panelisté bavili o způsobu předávání majetku nové generaci a jeho ochraně.  

 

Přečtěte si detaily v příspěvku ZDE. Protože je téma pro soukromé/rodinné firmy často velmi aktuální, budeme se mu věnovat v dalších výstupech – podcastech či článcích. 

 

Novela zákona o účetnictví, zákona o auditorech a zákona o dorovnávacích daních 

2. září 2025 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů. Účinnosti nabývá od 1. ledna 2026 a přináší několik zásadních změn: 

  • zvýšení hraničních hodnot pro kategorizaci účetních jednotek a povinný audit 

  • nové povinnosti v oblasti zpráv o udržitelnosti a informací o nehmotných zdrojích 

  • sjednocení lhůt pro podání přehledů a přiznání k dorovnávací dani 
     

Tyto úpravy se dotknou velkého množství firem – od účetních jednotek až po členy nadnárodních skupin. 

 
Podrobnosti a praktické dopady rozebírají v článku ZDE naši kolegové Jiří Sedláček a Petra Pospíšilová
 

Nebourejme, co funguje 

Petra Pospíšilová v rozhovoru na konferenci Právo a daně upozorňuje především na velké množství změn v daňové legislativě. Hovoří o roli daňové správy, o tom, jak by měl probíhat legislativní proces a jakou podporu potřebují daňoví poplatníci, na které jsou kladeny čím dál vyšší nároky a nové administrativní povinnosti. Poslechněte si celý rozhovor ZDE

 

Právo na přístup v GDPR 

Právo na přístup k osobním údajům je základním pilířem GDPR – a přesto patří k oblastem, kde firmy často chybují. Nedodržení lhůty 1 měsíce nebo neúplná odpověď může znamenat vysoké pokuty. 
Filip Lukačovič a Václav Vích z týmu BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář se problematice dlouhodobě věnují a doporučují ZDE, aby firmy měly jasný proces, proškolené zaměstnance a evidenci všech žádostí. 

 
Celý dokument ke stažení ZDE. 

 

Poslanci odhlasovali změny v daňových předpisech v oblasti zdanění fyzických osob 

Poslanecká sněmovna v září schválila znění zákona souvisejícího se zavedením jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů. 

 
Spolu s tím přicházejí také zásadní změny v daňových předpisech týkající se zdanění fyzických osob. 
Co se mění? 

  • upravují se zaměstnanecké benefity 

  • ruší se limit pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a obchodních podílů 

  • zavádí se nový režim kvalifikovaných zaměstnaneckých opcí 

 

Podrobně změny rozebírá v článku ZDE Monika Lodrová

 

CISO a představenstvo: Dialog, který rozhoduje o odolnosti firmy 

Kybernetická bezpečnost už dávno není „jen IT téma“. Regulace jako NIS2 či DORA posouvají odpovědnost až na úroveň boardu. 

 
V článku ZDE, který připravil Marek Kovalčík, nenajdete checklist, ale otázky, které by měly zaznít mezi CISO a vedením společnosti: 

  • Jak podporujeme bezpečnostní kulturu? 

  • Kdo za co odpovídá v rámci NIS2? 

  • Víme, co je pro naši firmu „korunní klenot“? 

 

Kyberbezpečnost je dnes strategická disciplína, která vyžaduje důvěru, transparentnost a spolupráci. A pokud interní CISO chybí, řešením může být i CISO as a Service – zkušený bezpečnostní lídr po ruce, kdykoli je třeba. 
 

Dítě jako investor. Může mít vlastní účet a na co si dát pozor? 

Otevření investičního účtu nezletilým už dávno není tabu. Stále více rodičů či prarodičů přemýšlí, jak začít budovat finanční rezervu pro další generace.  

Jaké jsou možnosti, jaké mají přínosy či rizika? Právě těmto otázkám se věnuje článek ZDE na Peníze.cz, kde se o svůj pohled na daňové aspekty podělila Monika Lodrová