BDO zakládá CEECluster. Cílem je užší spolupráce, sdílení know-how a špičkové služby nejvyšší kvality napříč celým regionem 

V roce 2024 vznikla myšlenka vytvořit strategickou alianci členských firem BDO v regionu střední a východní Evropy. V dubnu 2025 se ve Vídni pod taktovkou BDO Rakousko a za účasti globálního šéfa pro strategii Trond-Morten Lindberg uskutečnilo setkání řídících partnerů deseti členských firem. Výsledkem tohoto setkání je konkrétní strategický plán, který cílí na společný růst, sdílení zdrojů, rozvoj talentů a expanzi na nové trhy. 
 
Regionální klastry se v síti BDO osvědčily jako efektivní nástroj spolupráce. Pomáhají zvyšovat efektivitu, prohlubovat odborné kapacity, realizovat inovace a otevírat nové obchodní příležitosti. 

Více se dočtete ZDE. 

Poslanecká sněmovna ve třetím čtení SCHVÁLILA NOVELU týkající se zákona o DOROVNÁVACÍCH DANÍCH

V této novele bylo mimo jiné navrženo prodloužit lhůtu podání informačního přehledu a daňového přiznání k české dorovnávací dani z původních 10 měsíců na 22 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. Lhůta pro přiřazovanou dorovnávací daň by měla být s českou dorovnávací daní jednotná. 

Více se dočtete ZDE.  

Investice do nemovitostí může zhatit energetická neefektivita a skryté vady 

Vypadá to jako skvělá investice. Ale co když se pod fasádou skrývá past? 
Energetická náročnost, zastaralé technologie, nedostatečné ESG standardy nebo skryté vady, které zpočátku nikdo neodhalil. Právě tyto faktory dnes mohou zásadně ovlivnit hodnotu komerční nemovitosti. A hlavně její návratnost. 

Mnozí investoři se zaměřují na nájemní smlouvy a výnosy, ale zapomínají na provozní náklady, technický stav a právní zajištění transakce. Výsledek? Nákladné opravy, spory o odpovědnost a výnos, který zůstává jen na papíře. 
 
Chcete vědět, co si o tom myslí odborníci z realitního trhu – a jaká konkrétní rizika dnes při nákupu nemovitostí hrají hlavní roli? 
 
Přečtěte si aktuální článek z dnešní přílohy Hospodářských novin "SVĚT NEMOVITOSTÍ", který připravili Simon Palupcik, Zdenek Zabilansky a Zdenek Kaplan z poradenského týmu, který vede Kamil Vaniš. Nabízí cenný vhled i praktická doporučení, která by měl znát každý, kdo zvažuje investici do kanceláří, retailu nebo skladů. 

Více se dočtete ZDE. 

Štěpánka Kopecká rozšířila svůj statut o ZNALCE v oblasti OCEŇOVÁNÍ CENNÝCH PAPÍRŮ a svůj slib složila do rukou ministryně spravedlnosti Evy Decroix

Štěpánka je znalkyní v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady. Specializuje se na oceňování podniků, oceňování nehmotného majetku, oceňování nemovitostí, stanovení převodních cen mezi spojenými osobami (transferové ceny). Dosud se její praxe zaměřovala především na oceňování pohledávek, podílů a komplexní poradenskou podporu při transakcích (nákupy, prodeje, fúze), due diligence a nastavování či posuzování převodních cen. 
Nový odborný status je důležitým rozšířením jejího portfolia – nyní bude oficiálně oprávněna provádět i ocenění a posuzování hodnoty cenných papírů s plnou váhou státního uznání. 
SRDEČNĚ GRATULUJEME. 

Poslanecká sněmovna zrušila povinnost vykazovat výnosnost 

Dobrá zpráva pro majitele fotovoltaických elektráren z období tzv. solárního boomu": Poslanecká sněmovna schválila změnu zákona, která ruší povinnost prokazovat přiměřenost výnosnosti (IRR) u starších FVE. Provozovatelé se tak vyhnou složité administrativě i riziku ztráty podpory. 
 
Původní návrh Lex OZE III dopadal nejen na tzv. solární barony, ale i na školy, obce nebo menší firmy, které si v letech 2009–2010 pořídily FVE jako dlouhodobou investici do energetické soběstačnosti. I ty by musely každoročně předkládat složité výpočty výnosnosti – často bez jasných metodik a s hrozbou výrazných finančních dopadů. 
 
Úpravu zákona komentuje Simon Palupcik těmito slovy: „Zrušení kontroly IRR vnímáme jako klíčový krok ke stabilizaci prostředí pro provozovatele starších solárních elektráren. Pravidla byla nejistá, metodika nejasná a dopady mohly být zásadní,“  
Regulace tím ale nekončí. I přes tuto úlevu zůstává důležité systematické řízení dat, sledování vývoje legislativy a připravenost na další změny. 
Více o tématu a doporučení pro provozovatele najdete zde ZDE. 

CbCR reporty pod drobnohledem: Jaké chyby firmy nejčastěji opakují? A proč na jejich správném vyplnění záleží více, než dříve? 

Country by Country Report CbCR, tedy přehled o rozdělení činností, příjmů, daní a dalších ekonomických ukazatelů velkých nadnárodních skupin podle jednotlivých států, ve kterých působí, mají daňovým správám ukázat, zda nadnárodní společnosti platí daně tam, kde skutečně podnikají. 

Shrnutí těch nejčastějších chyb najdete v článku ZDE, který připravila Lenka Lopatová, expertka na převodní ceny a mezinárodní zdanění. 

Rozdělení zisku po fúzi 

Jak správně určit výši rozdělitelných zdrojů, pokud se společnost podílela na fúzi sloučením? A má valná hromada při schvalování rozdělení zisku zohlednit i účetní závěrku zanikající společnosti? 
V článku ZDE se Filip Lukačovič z BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář zamýšlí nad výkladem § 34 Zákona o obchodních korporací v kontextu reálných situací. Proč by nestačil pouze jazykový výklad zákona a proč by mělo být zohledněno i hospodaření zaniklé společnosti? Přečtěte si praktický a srozumitelný pohled na věc. 

Účetnictví jako strategický nástroj řízení firmy 

Účetnictví už dávno není jen o tom „mít vše v pořádku“. Dnes od něj firmy čekají mnohem víc – rychlé a spolehlivé informace pro řízení, jistotu při důležitých rozhodnutích, schopnost odhalit rizika i příležitosti včas. 
Ano, technologie a AI zvládají čím dál víc. Automatizují zpracování dokladů, pomáhají s eportingem. Ale jsou věci, které za nás technologie (zatím) neudělají: 

  • porozumět kontextu, 
  • promyslet důsledky, 
  • propojit čísla se strategií firmy.

„Náš cíl není účetnictví jen převzít a vést, ale přetvořit ho v nástroj, který firmě skutečně slouží.“ Tak o své práci mluví Lucie Pečenková.  
Přečtěte si její článek ZDE v novém vydání časopisu Komora. 

Nový zákon o kybernetické bezpečnosti míří do Sbírky zákonů. Účinnosti by měl téměř s jistotou nabýt 1. listopadu 2025 

V rámci veřejné konzultace obdržel Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost během více než 6 týdnů celkem 1144 unikátních připomínek, podnětů a komentářů ke zveřejněným legislativním materiálům.  
Při aktualizaci návrhu zákona a vyhlášek zohlednil nadpoloviční většinu obdržených podnětů, což je obdivuhodné. 

Tomáš Kubíček a Libor Šrám jsou připraveni vám poradit či pomoci s orientací v nové regulaci, s přípravou na nové povinnosti, s dosažením či ověřením souladu s pravidly, se zavedením potřebných opatření do běžného provozu nebo s vyškolením vašeho interního týmu. 

Více se dočtete ZDE. 

Účetnictví není nuda. A středoškoláci to letos opět potvrdili! 

Čtvrtý ročník celostátní soutěže Zaúčtuj To! ukázal, že účetnictví může být nejen napínavé a soutěživé, ale dokonce i zábavné. Do soutěže se zapojilo více než sedm desítek týmů z obchodních akademií a ekonomicky zaměřených středních škol z celé České republiky. Finále hostila Mendelova univerzita v Brně a vítězný tým z Obchodní akademie Písek si odnesl zlato i díky tomu, že v rozhodující chvíli dokázal zariskovat – a udělal to chytře. 
BDO je hrdým partnerem soutěže už od jejího vzniku. Podporujeme tento projekt, protože nám záleží na tom, aby se účetnictví dělalo kvalitně, správně a s přidanou hodnotou pro řízení firem. Více se dočtete ZDE. 

Budoucnost podnikání? Čtyři možné scénáře podle studie BDO Techtonic States 2025 

Globální průzkum BDO Techtonic States 2025 ukazuje, že budoucnost podnikání nebude lineární a jednoduchá. Firmy, které si osvojí schopnost předvídat, rychle se učit a odvážně inovovat, budou mít navrch bez ohledu na to, jaký scénář se naplní. Odolnost, chytrá práce s daty a technologiemi a schopnost propojit inovace s obchodními cíli se stávají základem nové podnikatelské reality. 

Pojďte se s námi zamyslet nad tím, jak mohou technologie ovlivnit svět a budoucnost firem. Více se dočtete v článku ZDE. 

Chytré řízení IT rizik? S Risk Flow to jde rychleji, přehledněji a efektivněji 

Rostoucí požadavky na řízení bezpečnosti, tlak na auditní připravenost i nové regulace jako NIS2, DORA nebo Zákon o kybernetické bezpečnosti nutí firmy zrychlit a zpřesnit svůj přístup k IT rizikům. 
V našem novém článku ZDE se dozvíte: 

  • jak funguje v praxi, 
  • komu nejvíc pomůže, 
  • a proč je připravený na legislativu, která se teprve chystá. 

BDO u vstupu fond CREDITAS investiční společnost Nemovitostní I do segmentu sociálních služeb 
Při převodu šesti specializovaných zařízení sociální péče do fondu CREDITAS Nemovitostní I jsme poskytli podporu společnosti CREDITAS investiční společnost formou finanční a daňové due diligence společnosti AC IMMO. 
Na projektu se podíleli: 

Gratulujeme k úspěšně dokončené transakci a přejeme mnoho úspěchů. 

Celou tiskovou zprávu si můžete přečíst ZDE. 

Nový zákon o kybernetické bezpečnosti je tady 

Zákon č. 264/2025 Sb., který zásadně mění pravidla pro řízení kybernetických rizik, byl právě zveřejněn ve sbírce zákonů. 
Účinnosti nabyde 1. 11. 2025. Firmy, kterých se týká, tak mají 3 měsíce na dokončení příprav. 
Plné znění Zákona o kybernetické bezpečnosti si můžete přečíst ZDE

Nové DPH povinnosti od roku 2025: Jste připraveni? 

Od 1. ledna 2025 vstupuje v platnost klíčová změna v zákoně o DPH – § 74b. 
Plátcům nově vzniká povinnost vrátit odpočet u neuhrazených závazků, pokud zůstanou nezaplacené i po 6 měsících od splatnosti. 
Týká se to tisíců podnikatelů a firem, které sledují závazky manuálně nebo bez jasného systému. 
Článek si přečtěte ZDE. 

Komora daňových poradců ČR představuje členy svého prezídia 

Co by měl dobrý daňový poradce umět? Pokud byste se nestala daňovou poradkyní, jaké povolání byste si vybrala? Bez jaké aplikace ve svém mobilu se dnes již neobejdete? 
Na tyto a další otázky odpovídala Petra Pospíšilová, partnerka vedoucí oddělení daňových služeb BDO a prezidentka Komory daňových poradců ČR. 

Všechny otázky a odpovědi s můžete přečíst ZDE.  

Neuhrazené faktury se do DPH nepočítají 

Od ledna 2025 začíná platit nová povinnost, která se dotkne všech plátců DPH. Pokud faktura zůstane neuhrazená déle než šest měsíců po její splatnosti, nelze si uplatněný odpočet DPH ponechat – podnikatel jej bude muset vrátit. 
Petr Linx v článku ZDE pro Svět hospodářství upozorňuje na to, že změna může právě teď významně ovlivnit cash flow podnikatelů a firem: "První dopad pocítí firmy už v létě. V přiznání k DPH za červenec 2025 bude nutné zohlednit, zda máte v účetnictví starší neuhrazené faktury. A to se může nepříjemně projevit na cash flow."