arrow_upward

ESG aneb udržitelnost jako příležitost

ESG je hodnotící rámec tří oblastí řízení firem, který sleduje, jak je firma ohleduplná vůči životnímu prostředí, lidem a jaký je způsob řízení podniku.

Jaké má ESG pilíře?

  • Environmental – zahrnuje standardy, které se zaměřují na dopad činnosti firmy na životní prostředí a rizika, která z něj vyplývají. Jedná se například o zmírňování změny či adaptace na změnu klimatu, nakládání s odpadem nebo podporu biodiverzity.
  • Social – zahrnuje standardy, které se zaměřují na lidi ve firmách a rizika z nich vyplývající v rámci „ekosystému“ podniku. Jedná se například oblast rovných příležitostí, bezpečnosti, lidských práv, ochrany osobních údajů, ochrany zdraví při práci.  
  • Governance – zahrnuje standardy, které se týkají přímo vlastní vykazující jednotky. Stanoví kritéria pro reportování ohledně složení vrcholových orgánů společnosti či postupů pro prevenci a detekci neetického nebo korupčního jednání.

Aby firma pochopila a naplno využila svůj potenciál v oblasti ESG, je vhodné si nejprve nastavit správnou ESG strategii. Jde o dlouhodobý plán aktivit, jak zmírnit rizika a posunout firmu v oblasti udržitelnosti tak, aby byla konkurenceschopná a atraktivní pro investory, zaměstnance i zákazníky.


Správně nastavená ESG strategie a udržitelné aktivity otevírají firmám nové možnosti financování, upevňují vztahy s investory, zákazníky i zaměstnanci a pomáhají získávat nové. 


 

Jaké pozitivní efekty může odpovědné podnikání firmám přinášet?

ESG je koncept, který spojuje dohromady různé dílky, které poskytují obraz o celkové úrovni odpovědnosti společnosti z různých úhlů pohledu. Některé z nich známe již mnoho let, jako třeba BOZP nebo ochranu osobních údajů. Ani environmentální témata jako uhlíková stopa, dopady na biodiverzitu nebo nakládání s odpady nejsou zcela nová. ESG ale představuje pro firmy i nové povinnosti a přichází s řadou legislativních novinek – směrnic, kritérií i povinného reportingu. 

I přesto, že jde v určité míře o legislativní a „občanskou“ povinnost, lze ESG vnímat také jako příležitost pro zlepšení své šance v byznysu, na finančním trhu i na trhu práce. 

Odpovědné podnikání sebou přináší i mnohé pozitivní efekty: 

Proč by se měla firma zajímat o problematiku ESG

Konkurenční výhoda

  • Pro více než 50 % Čechů může společenská odpovědnost firem ovlivnit jejich rozhodování o nákupu, až 65 % Čechů je ochotných připlatit si za společensky zodpovědný produkt* 

Výhoda na trhu práce

  • Až pro 78 % lidí je důležité, zda se jejich zaměstnavatel chová společensky odpovědně, u aktuálních vysokoškoláků je to až 94 %**

Dodavatelské řetězce

  • Velké společnosti hodnotí udržitelnost svých subdodavatelů – preference udržitelných

Zelené financování

  • Bankovní sektor je povinen preferovat poskytování úvěrů udržitelným společnostem

*Ipsos 2019, **Ipsos2020

 

Jaké konkrétní přínosy má firma splňující parametry ESG?

  • Schopnost podnikat udržitelně bude mít čím dál větší vliv na schopnost získat financování
  • Většina bank je připravena při naplňovaní stanovených ESG parametrů určitým způsobem zvýhodnit financování 
  • Banky budou zjišťovat, jak si společnost v oblasti udržitelnosti vede, a to i pro povinné hodnocení udržitelnosti portfolia svých poskytnutých úvěrů
  • Cenové zvýhodnění úvěrů se pohybuje od 0,2 do 0,4 procentních bodů p.a., optimální je spojení zeleného financování s dotacemi
  • Aktuálně jsou diskutovány legislativní návrhy podmínění či zvýhodnění čerpání EU zdrojů splněním kritéria udržitelnosti (dotace, zakázky)
  • Vyšší atraktivita společnosti pro investory (dluhopisy, akcie)

 


Sázka na tradici (značku)

V roce 2022 jsme oslavili 30. výročí BDO na českém trhu. Toto výročí není jen o nás a naší značce, je především o našich lidech, kteří BDO reprezentují, o klientech, kteří nám důvěřují, a také o jejich příbězích, které jsou s nimi spojené a kterými my žijeme. 

Společně s Forbes Česko, jejich skvělou redakcí a nápaditým produkčním týmem, představujeme online speciál "30 INSPIRATIVNÍCH" příběhů našich klientů, o které jsme se chtěli se všemi podělit. 

Přejeme vám příjemné čtení a všem našim klientům, strategickým či obchodním partnerům děkujeme za spolupráci a za důvěru. 

Na jaké příběhy se vtéto sekci můžete těšit?  

KITL: SIRUP JAKO OD BABIČKY. RECEPTY VYMÝŠLEL V KUCHYNI, DNES JE DODÁVÁ I DO MCDONALD‘S 

Všechno to začalo u takzvaného Šláftruňku, který měl lidem pomáhat s kvalitním spánkem. Potom se ale zrodil nápad vyrábět ve velkém tradiční ovocné sirupy, které doma spolu s marmeládami vaří kdejaká česká rodina. Jan Vokurka vsadil vše na domácí tradici a trefil se. Se zachováním tradice
a lokálnosti se zakladateli jablonecké společnosti Kitl podařilo dostat jeho produkt dokonce i do řetězce McDonald’s. Sirupářské impérium šlape, v roce 2021 vygenerovalo obrat 95 milionů korun. Teď má v plánu ovládnout svět minerálních vod. 

DM DROGERIE: UDRŽITELNOST JAKO SOUČÁST LOVE BRANDU. PROVÁZÍ NÁS UŽ OD 90. LET, ŘÍKAJÍ JEDNATELKY DM DROGERIE 

Některé firmy o udržitelnosti začaly přemýšlet až v souvislosti s evropskými nařízeními. Je řada firem, které tento trend stále ignorují, ale také mnoho takových, které mají udržitelnost ve své strategii už dávno, snaží se změnit trh k lepšímu a žádné nařízení k tomu nepotřebují. V roce 2021 Markéta Kajabová a Martina Horká v dm drogerii převzaly pracovní úkoly a zodpovědnost
po Rakušanovi Gerhardu Fischerovi. A pokračují ve strategii vytvářet z dm love brand, který má udržitelnost ve své DNA. 

PROFIMED: PROFIMED NEBRZDÍ, NAOPAK NEUSTÁLE ROZŠIŘUJE AKTIVITY. NESMÍTE SE BÁT PŘÍLEŽITOSTÍ, VZKAZUJE JEHO ŠÉFKA 

Chtěla být lékařkou. Její společnost Profimed už šestadvacátým rokem válcuje trh produkty zubní
a dentální hygieny. Do lékáren, zubních ordinací, vlastní sítě obchodů i drogistických řetězců, a to ve čtyřech zemích střední Evropy, dodává přes 2 000 různých položek zboží. Od začátku prý vede mezizubní kartáček. A byl to právě odstraňovač plaku, který Alexandru Kala nasměroval
do medicínského byznysu. 

MADETA: HISTORIE V MODERNÍM KABÁTĚ. ZNAČKA TÁHNE I ZAVAZUJE, ŘÍKÁ ŠÉF MADETY MILAN TEPLÝ  

Jihočeská Madeta navazuje na původní Mlékařské družstvo táborské založené v roce 1902 a na trhu tak působí úctyhodných 120 let. Dnes zaměstnává 1500 lidí a zpracovává téměř milion litrů mléka denně. Přibližně čtvrtina produkce míří do zahraničí. Madetu řídí Milan Teplý. V posledních letech masivně investuje do modernizace výroby a také svůj byznys připravuje na předání synovi, který
ve firmě pracuje již 20 let a kromě obchodu a marketingu má na starosti ještě výzkum, vývoj a jakost. 

GZ MEDIA: VINYLY SI PŮVODNĚ NECHALI JEN Z NOSTALGIE. TEĎ ZNAČKA Z LODĚNICE ROLLUJE SVĚT

Je jí přes sedmdesát, ale energie má na rozdávání, stojí o ni v celém světě a patří mezi nejúspěšnější na trhu. Řeč je o české společnosti GZ Media, která sídlí v Loděnici nedaleko Berouna. Proslavila se výrobou vinylových desek, jejichž výrobu původně zachovala jen z nostalgie. Každá čtvrtá hudební deska, která se dnes na světě prodá, pochází právě ze závodů GZ Media. A podíl firmy na globálním trhu by měl brzy ještě stoupnout. 

PRECIOSA: TRADICE V INOVACI. PRECIOSA SÁZÍ NA SPOJENÍ STOLETÉHO ŘEMESLA S NOVÝMI TECHNOLOGIEMI 

Pro tradiční českou firmu Preciosa byl rok 2022 mimořádně náročný. Po pandemii covidu se musela vypořádat s dopady konfliktu na Ukrajině, s ním souvisejícím uzavřením obchodních aktivit v Rusku, rostoucími náklady na energie i logistiku. Po omezení obchodních aktivit největšího konkurenta se podařilo rozvíjet byznys v Americe, Indii, ale i v Evropě. Aby byli schopni uspokojit zvýšené poptávce, museli inovovat: optimalizovat, násobně navýšit výrobu a zavádět nové technologie.