Navrhované změny v daňových předpisech v oblasti zdanění fyzických osob

V souvislosti se zavedením jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, o kterém jsme vás již dříve informovali (zde) a jehož účinnost je upravena na 1. dubna 2026, dochází ke změnám také dalších souvisejících zákonů. Zatímco zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatelů již míří do Sbírky zákonů, poslanecký tisk 926 vrátil Senát zpět k projednání do Poslanecké sněmovny, a to s několika pozměňovacími návrhy. V tomto článku bych vás ráda seznámila s navrhovanými změnami, které může velmi pravděpodobné schválení senátního znění novely zákona přinést. 

Zrušení limitu pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a obchodních podílů

Jedním ze zásadních senátních pozměňovacích návrhů je opětovné zrušení 40milionového limitu osvobozených příjmů při naplnění časového testu držby cenných papírů (3 roky) a obchodních podílů (5 let), a to od 1. ledna 2026. Limit by se tedy uplatnil pouze na příjmy tohoto typu realizované (obdržené) v roce 2025. 

40milionový limit by měl zůstat zachován pouze o příjmů z prodeje kryptoaktiv držených po dobu alespoň 3 let. 

Kvalifikované zaměstnanecké opce

O novém daňovém režimu zaměstnaneckých akciových a opčních plánů jsme vás podrobně informovali zde. Oproti danému článku má dojít k prodloužení nejzazšího okamžiku odloženého zdanění z 10 na 15 let. Dále se navrhuje zrušení změny daňové rezidentury jako okamžiku pro odložené zdanění, protože v praxi způsobovala výkladové problémy. 

V již poměrně nepřehledném systému zdanění zaměstnaneckých akcií vlivem změn z poslední doby přibyde již třetí daňový režim, který míří na tzv. kvalifikované zaměstnavatele (primárně startupy). Zásadní novinkou by mělo být, že příjmy z realizace kvalifikované zaměstnanecké opce by již neměly být považovány za příjem ze závislé činnosti, ale tzv. ostatní příjmy. V podstatě to znamená, že daný příjem by nepodléhal odvodům sociálního a zdravotního pojištění. 

Režim by bylo možné využít při splnění specifických podmínek jako jsou velikost zaměstnavatele či koncernu (obrat a aktiva), maximální výše zaměstnancova podílu a minimální výše běžné odměny, délka výkonu závislé činnosti před udělením příslibu či minimální délka období, po kterém může být opce uplatněna. 

Zrušení srážkové daně u příjmů ze závislé činnosti a její dopady

Stále platí, že od 1. ledna 2026 by mělo dojít ke zrušení srážkové daně u příjmů členů orgánů právnických osob (např. jednatelé), daňových nerezidentů. Ti tak budou nově podrobeni progresivnímu zdanění obdobně jako čeští jednatelé. 

Pokud v souhrnu za zdaňovací období překročí limit pro progresivní zdanění, budou zahraniční jednatelé, daňoví nerezidenti, povinni podat v České republice daňové přiznání (doposud měli možnost přiznání podat, pokud se tak dobrovolně rozhodli a jednalo se o rezidenty EU/EHP). 

Navzdory snahám opozice také zůstává zachováno zrušení srážkové daně u drobných výdělků (dohoda o provedení práce do 11 500 Kč měsíčně a ostatní formy pracovněprávních vztahů do 4 500 Kč měsíčně) od 1. ledna 2027. 

Upravené znění novely však v reakci na požadavky veřejnosti přináší novinku v tom, že drobné výdělky zdaněné nově zálohovou daní nebudou automaticky zakládat povinnost podání daňového přiznání. Režim tak bude ve výsledku pro fyzické osoby s drobnými zaměstnaneckými výdělky dosti obdobný stávající praxi včetně možností zahrnutí těchto drobných výdělků do daňového přiznání. 

Stejně tak nebudou drobné zaměstnanecké výdělky do daných limitů považovány za porušení podmínek pro paušální daň, a nebudou tak podnikatelům způsobovat povinnost podání přiznání (daň poplatníka v paušálním režimu bude rovna paušální dani). 

Nová definice nízkoemisního vozidla pro účely zdanění prospěchu zaměstnanců

Pokud zaměstnavatel umožní používání jím poskytnutého motorového vozidla i pro soukromé účely, vzniká zaměstnanci nepeněžní zdanitelný příjem. Ten se vyčísluje jako určité procento pořizovací ceny daného vozidla vč. DPH. Pro tzv. nízkoemisní vozidla je to 0,5 % měsíčně. 

Od 1. 1. 2026 by se měla upravit definice nízkoemisního vozidla, přičemž se již bude testovat pouze kategorie vozidla (M1, M2, N1) a emisní limit, který nesmí přesahovat 50 g / km. Již se tedy nebude zkoumat splnění kritéria 80 % emisních limitů dle předpisů Evropské unie. 

Upřesnění použití osvobození „volnočasových“ benefitů 

Jak jsem vás již informovala zde, navrhuje se upřesnění použití osvobození příjmu formou zaměstnaneckých benefitů v podobě vstupů na sportoviště, kulturní akce a představení, využívání zdravotnických zařízení či obdobně využitelné body na benefitních kartách pouze na plnění nad rámec mzdy za práci. Navrhovaná úprava reaguje na rozsudky Nejvyššího správního soudu a má za cíl zamezit praktikám, kdy zaměstnavatelé přesouvali část mzdy za práci do kategorie benefitů (tzv. salary swap), a tím v podstatě docílili osvobození naturální mzdy. 

Další legislativní vývoj pro vás budeme sledovat.