Účetnictví jako strategický nástroj řízení firmy

Většina lidí si pod pojmem účetnictví stále představí především výkazy, formuláře a povinnost odevzdat správně vyplněné daňové přiznání. Přitom právě účetnictví má v sobě obrovský potenciál pro tvorbu hodnoty – pokud je pojato moderně, multidisciplinárně a v propojení se strategií a vizí firmy.


Moderní účetnictví je jako dobře seřízený motor: když dostává kvalitní vstupy, má správné technické zázemí a je obsluhováno týmem s vysokou odborností i přehledem, může firmu vést kupředu – ne jen evidovat, kde aktuálně stojí.
Ve světě, kde se rozhodnutí dělají denně a jejich dopady jsou okamžité, se účetní oddělení mění z pasivního zpracovatele finančních dat na aktivního navigátora.


S ČÍM SE NÁM KLIENTI SVĚŘUJÍ?



Horní uvozovka

Zajímá nás, kolik která zakázka vydělá. Prý to nejde vyčíslit.

Na problémy s maržemi, tržbami nebo náklady nedokážeme reagovat včas.

Z účetních čísel nedokážeme predikovat a plánovat. Těžko pak dělat strategii a rozpočty.

Máme ERP, CRM, ale nemáme nikoho, kdo by to propojil, hledal souvislosti, udělal nějaké závěry.

Potřebujeme znát aktuální výsledky hospodaření a připravit forecast, ale prý to nejde, v účtárně nemají čísla.

Dolní uvozovka
  • Nedostatek kvalifikovaných účetních na trhu práce, vysoká fluktuace
  • Nedostatečná odbornost a náročná koordinace mezi účetnictvím, daněmi a právem
  • Závislost na jednotlivcích bez zastupitelnosti
  • Komplexní legislativa a její časté změny
  • Averze k digitalizaci a automatizaci, pasivní přístup ke změnám
  • Nezmapované, netransparentní, neopsané postupy
  • Neaktuální data, která neodrážejí aktuální stav, natož výhled do budoucna
  • Nevyužitý potenciál dat v účetnictví pro strategické řízení firmy
Horní uvozovka

Účetnictví se nám často rozchází s realitou.

Kdyby onemocněla hlavní účetní, nikdo nebude vědět, co a jak funguje.

Nemáme včas účetní výsledky. Když potřebujeme rozhodnout, děláme to jen podle intuice.

Daňové úlevy nebo pobídky? Naše účetní radši nic neuplatní. Bojí se, že by udělala chybu.

O digitalizaci a reportingu mluvíme roky. Ale účetní tým to bojkotuje. Obchodníci tak vytvářejí vlastní tabulky s čísly, které si ale nemám jak ověřit.

Dolní uvozovka

DÁ SE S TÍM NĚCO DĚLAT?


Rozhodně ano! Příběhy z naší praxe mluví za vše


Účetnictví je dovednost, která spojuje čísla, pravidla, technologie a firmy. Účetní by neměli jenom „zpracovávat“ účetnictví, ale měli by  pomáhat řídit firmu pomocí dat. K tomu musí mít přístup nejen k účetním informacím, ale i ke strategickým datům, aby mohli podporovat vedení firmy při rozhodování. Účetní tým by měl být partnerem vedení, ne jen pasivním zázemím.

Co je potřeba, aby vše fungovalo? 

Kvalitní účetnictví stojí na třech základních pilířích: správných datech, odborném týmu a dobře nastavených procesech, technologiích a organizaci. Když je vše správně nastavené, účetnictví může firmě přinášet hodnotné výstupy, které nejen splňují povinnosti, ale také pomáhají firmě růst, plánovat a dělat chytrá rozhodnutí. 

FUNKCE ÚČETNÍHO TÝMU


Včasné a bezchybné plnění zákonných povinností

Podpora při strategickém řízení firmy

Příprava relevantních reportů a výstupů pro management

Poskytování provozních podkladů ostatním týmům v rámci firmy

Systém, procesy a správa dokumentů dle interních i externích kontrol


VÝSTUPY

Včasné a bezchybné plnění zákonných povinností

  • Účetní závěrka a veškeré účetní výkazy
  • Přiznání k DPPO
  • Přiznání k DPH a hlášení
  • Komunikace se státní správou
  • Podklady pro audit a due diligence
  • Statistické výkazy
  • Mzdová evidence a hlášení

Podpora při strategickém řízení firmy

  • KPI dashboardy (EBITDA, nákladovost)
  • CAPEX / OPEX
  • Podklady pro investiční rozhodování
  • Simulace dopadu strategických rozhodnutí
  • Prezentace dozorčím a kontrolním orgánům
  • Zprávy o účetních / daňových rizicích

Příprava relevantních reportů a výstupů pro management

  • Měsíční / kvartální reporting
  • Cash flow a predikce
  • Rozpočty a jejich plnění
  • Vývoj nákladů a výnosů
  • Analýzy ziskovosti
  • Forecasty a scénáře vývoje

Poskytování provozních podkladů ostatním týmům v rámci firmy

  • Stavy pohledávek a závazků (pro obchod, právní odd.)
  • Výkaz fakturace a plateb po splatnosti
  • Přehledy nákladů a spotřeb
  • Podklady pro mzdy a odměňování
  • Vnitropodnikové účtování (např. mezi středisky, transfer pricing)

Systém, procesy a správa dokumentů dle interních i externích kontrol

  • Interní účetní směrnice a metodiky
  • Dokumentace účetních postupů a workflow
  • Evidence o provedených kontrolách a schválení
  • Záznamy o opravných a dodatečných zápisech

JAK VÁM UMÍME POMOCI?


Naše služby pokrývají celé spektrum účetních a finančních potřeb: 

Kompletní outsourcing účetnictví, včetně mezd a reportingu

Nastavení účetních procesů, směrnic a interních kontrol

Automatizace a robotizace rutinních úloh

Asistence při realizaci složitějších transakčních a transformačních projektů

Podpora při implementaci informačních systémů

Provázání účetnictví s daňovým a právním poradenstvím

Moderní reporting v Power BI či jiné aplikaci

Mentoring a podpora pro CEO, CFO a finanční účetní oddělení

SOUVISEJÍCÍ SLUŽBY, KTERÉ DOKÁŽEME V RÁMCI BDO POSKYTNOUT


Transakční poradenství, fúze a akvizice (M&A)

  • Due Diligence (finanční, technické, daňové, právní) 
  • Financování
  • Nákup / prodej podniku
  • Oceňování a finanční modelování
  • Právní asistence
  • Daňové aspekty vč. strukturování holdingové struktury nebo převodních cen

Finanční, strategické a provozní řízení

  • Strategie a řízení společnosti 
  • Transformace a restrukturalizace 
  • Finanční řízení, controlling a reporting 
  • Obchod & řízení obchodní činnosti 
  • Personálně procesní audit & personální poradenství
  • Interim CFO / outsourcing role CFO

IT a kyberbezpečnost

  • Technologické poradenství 
  • IT compliance
  • Digitální transformace, automatizace a robotizace 
  • Řízení kybernetické odolnosti

ESG poradenství a nefinanční reporting

Řízení podnikových rizik a governance

Řešení daňových sporů … a mnoho dalších

PRO KOHO JSOU NAŠE SLUŽBY VHODNÉ?

  1. Developerské skupiny, investiční fondy, …
  2. Společnosti v růstu, při reorganizaci nebo v transformační fázi
  3. Střední a velké firmy, které od účetnictví očekávají více
  4. Firmy, které řeší nástupnictví či změnu finančního vedení
  5. Zahraniční společnosti působící v ČR
  6. Týmy bez vlastní finanční ředitelky / ředitele hledající odborného partnera, firmy bez vlastního CFO

PROČ SPOLUPRACOVAT S BDO?

  • Rozumíme souvislostem
    Propojujeme účetnictví, daně, právo i technologie. Víme, kde se věci prolínají.
  • Rychle se zorientujeme
    Přizpůsobíme se vašemu prostředí a pracujeme efektivně.
  • Čerpáme z bohatých zkušeností
    Máme praxi napříč obory a přístup k osvědčeným postupům i mezinárodnímu know-how
  • Jsme v kontaktu s těmi nejlepšími
    Složitější případy řešíme se špičkovými odborníky. Vždy hledáme nejlepší možné řešení.
  • Nejsme jen poskytovatelé služeb
    Pomáháme firmám překonávat překážky a dělat rozhodnutí s dlouhodobou hodnotou.
  • Pomůžeme i tam, kde nejde o rutinu
    Transakce, reorganizace, restrukturalizace - podpoříme vás i při klíčových změnách.

Hlavní kontaktní osoby

Lucie Pečenková

Lucie Pečenková

Senior Manager • Tax
View bio